NOT 2017

Op vrijdag 27 januari ben ik samen met een aantal andere studenten en docenten van de minor toekomstgericht onderwijs en moderne media naar de NOT geweest. Op de beurs waren veel stands waar uitgevers hun nieuwste producten tentoonstelde.

We stonden in het begin bij de stand van  Heutink, die als slogan ‘De klas van de Toekomst’ had. Bij deze stand kon je zien wat voor materiaal er was om de kinderen te leren programmeren. Het materiaal bestond uit technisch lego. Doormiddel van motoren kon je de lego acties uit laten voeren. Je kon bijvoorbeeld een auto laten rijden, of legoblokjes op kleur laten sorteren. Je kon ook een mandala maken m.b.v. het technisch lego.

Ik ben in gesprek gegaan met een standhouder. Hij was aan het demonstreren hoe je de auto kon laten rijden en iets op kon laten pakken. Ik vroeg hem wat ik precies zag. Ik keek naar materiaal wat gebruikt wordt om kinderen programmeren te leren. Doormiddel van de stappenmotor kan je vooraf op je scherm invoeren wat jou machine moet doen. Door dit in de juiste volgorde te zetten, doet de machine precies wat jij wilt.

Hij vertelde dat het onderwijs er in de toekomst er heel anders uit gaat zien. De kinderen moeten andere vaardigheden leren dat vroeger. Nu, anno 2017, gaat er al heel veel digitaal, maar het wordt nog meer. Om de kinderen goed voor te bereiden op de maatschappij waar zij later deel van uit gaan maken, moeten de leerkrachten de kinderen vaardigheden leren die horen bij deze tijd. . Programmeren is één van die vaardigheden. Met behulp van technisch lego worden deze vaardigheid ontwikkeld. Het begint makkelijk, met voertuigen die beschikken over 1 motor. Hoe meer motors hoe lastiger het wordt.

Gepubliceerd door

sven

Mijn naam is Sven van Walstijn en ik ben woonachtig in Amsterdam. Ik ben 23 jaar oud en mijn hobby's zijn muziek luisteren, lezen en uit gaan. Ik studeer aan de iPabo in Amsterdam. Wanneer ik klaar ben met deze studie wil ik les geven op een basisschool. via deze weblog probeer ik jullie op de hoote te houden van mijn bevindingen over toekomstgericht onderwijs en moderne media

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *